Een recruiter inhuren!
Wij krijgen dagelijks het verzoek van bedrijven om te helpen bij het vinden van een recruiter. Zoals al eerder beschreven in onze artikelen en blogs is iedere situatie weer verschillend. Zo heeft het ene bedrijf veel sollicitanten en is er een recruiter nodig om de juiste kandidaten hieruit te selecteren. Voor een andere organisatie is het probleem juist weer dat er geen sollicitanten op de vacatures binnenkomen. In dat geval is het verstandiger om eerst met een recruitment marketeer aan de slag te gaan. De recruitment marketeer kan in dat geval namelijk ervoor zorgen dat er meer sollicitanten binnenkomen op de openstaande vacatures.
Wanneer een recruiter en wanneer een recruitment marketeer?
In de basis is het verstandig om naar een combinatie van beide te kijken. In de praktijk zien we dat bedrijven die een recruiter inhuren denken dat deze persoon automatisch voor meer sollicitanten kan zorgen. Uiteraard is het de taak van de recruiter om latent werkzoekenden te benaderen, vacatureteksten te schrijven en deze vacatureteksten op verschillende kanalen te publiceren. Echter is er tegenwoordig vaak meer nodig om kandidaten en de doelgroep te bereiken. Bedrijven zijn al snel genoodzaakt te kijken naar campagnes via LinkedIn, Instagram en tegenwoordig zelfs TikTok. Echter is het succesvol draaien van dit soort campagnes een aparte dienst en vakgebied waar recruiters niet altijd kennis van hebben.